Monday, May 14, 2012

GURAUAN ANTARA AISYAH RA & SAUDAH RA

            Aisyah adalah isteri Rasulullah yang paling muda. Oleh sebab masih remaja, maka sifat keanak-anakan beliau kadang-kadang jelas kelihatan.
Pada suatu ketika, Aisyah bercerita, Nabi Muhammad s.a.w dan madu Aisyah, Saudah binti Zam’ah ada bersama-samanya. Maka Aisyah pun memasak sejenis makanan bergelar khazir.
           Aisyah membawa makanan itu kepada mereka dan menyuakannya pada Saudah. Katanya pada Saudah, “Makan, wahai Saudah.” Saudah menjawab, “Aku tidak sukakan makanan ini.”
Aisyah pantas berkata, “Demi tuhan, kau harus makan makanan ini wahai Saudah. Jika tidak akan kulumur mukamu dengannya. Saudah membalas, “Aku tidak akan memakannya.”
Aisyah dengan spontan mengambil sedikit makanan itu daripada dalam bekas dan dilumurkannya pada muka Saudah, sedangkan pada waktu yang sama Rasulullah sebenarnya sedang duduk antara Aisyah dan Saudah.
          Melihat kenakalan Aisyah, Rasulullah s.a.w merendahkan dirinya supaya Saudah boleh membalas. Saudah terus mengambil bahagian daripada makanan tersebut dan melumurkannya pada muka Aisyah pula.
Rasulullah s.a.w hanya tertawa melihat kejadian itu.

No comments:

Post a Comment